Szénhidrát Kisokos - 2. rész

Szénhidrát Kisokos - 2. rész

Drégely Anikó Módosítva: 2023.05.31

Neked is ismerős a „gyors” és „lassú” szénhidrát fogalma?

Az ételek okozta vércukorszint-emelkedés mértékét az elfogyasztott ételek emészthető szénhidrát tartalma befolyásolja, valamint, hogy azok milyen gyorsan bonthatóak egyszerű cukrokká a szervezetünkben.

 

Tudtad? A rostokat kivéve minden típusú szénhidrátot az emésztés során szőlőcukorrá (glükózzá) bontunk. A különbség, a lebontásuk és ezáltal a és felszívódásuk idejében van! Ha egy szénhidrát gyorsan emésztődik, és túl gyorsan jut a véráramba, hirtelen emeli meg a vércukorszintet. Ez jellemző az egyszerű cukrokra.

 

szénhidrátokAz összetett típusúak lassabban, akár órákon keresztül emésztődve bomlanak le végül egyszerű cukorrá, így stabil vércukorszintet eredményezve.

 

Ebből következik a gyakorlatiasabb oldalról történő csoportosítás: megkülönböztetünk gyors és lassú felszívódású szénhidrátokról. Ez esetben már élelmiszereket, ételek említünk, nem pedig kémiai vegyületeket.

 

Gyors felszívódású (és egyben egyszerűbb kémiai szerkezettel rendelkező) szénhidrátok: szőlőcukor, asztali cukor, méz, növényi szirupok, gyümölcsök, tej és a tejtermékek.

 

Lassabb, lassú szívódású (összetett kémiai szerkezetű) szénhidrátok, vagyis keményítők: gabonák és ezek termékei, burgonya, hüvelyesek, zöldségek
 

Miért részesítsük előnyben cukorbetegként a lassúan felszívódó szénhidrátok?

  • A lassabb vércukorszint-emelkedésnek köszönhetően hosszabb ideig maradunk jóllakottak, ami nagyban segíti a diéta betartását.
  • Ha lassabban emelkedik a vércukorszint, egyúttal lassabban is fog csökkenni, megelőzve ezzel a szélsőséges vércukor ingadozást, melynek súlyos következményei is lehetnek, de elkerüljük a hirtelen ránk törő farkas éhséget is ezáltal.

 

Lassan felszívódó szénhidrátként válasszunk teljes kiőrlésű liszteket, és abból készült pékárut vagy tésztát, hántolatlan gabonaszemeket, mint a barna rizs, de cukorbetegként építsük be a kevésbé ismert gabonaféléket is, mint a bulgur, hajdina, quinoa, köles. Legyen szerves része a cukorbeteg étrendednek a zab, és zabpehely, abból készült liszt is. Együnk gyakrabban hüvelyeseket, akár főzelékként, krémlevesként, különböző szendvicskrémként. Étrendünk gerincét pedig képezzék a zöldségek, zöldség-és főzelékfélék.
 

Fontos tudni viszont azt is, hogy ugyanannyi kalóriát tartalmaznak, mint a gyors felszívódású szénhidrátok- tehát 1 gramm szénhidrát minden esetben 4,3 kalória energiát biztosít, azonban a szervezetre, majd annak működésére és raktározási folyamatokra gyakorolt hatása eltérő.

Tehát egy élelmiszer, étel okozta vércukorszint emelkedést alapvetően a benne lévő szénhidrát mennyisége és minősége határozza meg. Azonban a szénhidráttartalmú élelmiszerek okozta vércukorszint-emelkedés számos más, egyéb tényező is befolyásolni tudja, mint az adott étel halmazállapota, a többi vele egyidejűleg fogyasztott makro tápanyag aránya, illetve a glikémiás index.
 

Cukorbetegség fennállása esetén elengedhetetlen a személyre szabott étrend összeállítása dietetikussal a vércukorszint stabilizálása érdekében, mind az 1-es típusú, 2-es típusú és a terhességi cukorbetegség esetében is. Személyre szabott étkezési terv összeállítása érdekében javasolt témában jártas dietetikus segítségét kérni. A Cukorbetegközpontban elérhetőek a cukorbeteg diétában több éves szakmai tapasztalattal rendelkező dietetikusok! A helyes alapok elsajátításában mindenképp érdemes szakember segítségét kérni!

Téma szakértői

Czakó Bettina

Czakó Bettina

dietetikus, Okleveles táplálkozástudományi szakember Msc, sportdietetikus
Szkladányi - Szabó Lucia

Szkladányi - Szabó Lucia

holisztikus dietetikus
Vajdovich Dorottya

Vajdovich Dorottya

dietetikus, Okleveles táplálkozástudományi szakember Msc

Kapcsolódó oldalak

Hírek

A fahéj nem csodaszer, de fűszerként érdemes fogyasztaniuk a cukorbetegeknek is

A fahéj nem csodaszer, de fűszerként érdemes fogyasztaniuk a cukorbetegeknek is

Sok cukorbeteg már-már csodaszerként tekint a fahéjtartalmú étrend-kiegészítőkre, amelyek termékleírásai különféle egészségügyi előnyöket vagy gyógyhatást ígérnek az érintetteknek. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa azonban óva inti a diabéteszes pácienseket attól, az orvosuk által beállított gyógyszerüket bármiféle étrend-kiegészítőre lecseréljék.

További részletek
Miért nem lehet beállítani a cukromat?

Miért nem lehet beállítani a cukromat?

Még az egészséges embereknél is kellemetlen tüneteket okoz a vércukorszint ingadozása, a cukorbetegeknél azonban előre jelzi a súlyos hipoglikémiás epizódok előfordulását, és a cukorbetegség korai szövődményeihez vezethet. Dr. Polyák Annamária, a Cukorbetegközpont endokrinológus, diabetológus szakembere szerint a vércukorszint ingadozásmentes beállítása rendkívül fontos, ám egyúttal nehéz feladat is lehet a cukorbeteg páciensek egy részénél. 

További részletek
Ezért ne használja az okosórákat vagy okosgyűrűket vércukormérésre!

Ezért ne használja az okosórákat vagy okosgyűrűket vércukormérésre!

Figyelmeztetést adott ki nemrégiben az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) a szúrás nélküli cukormérő okosórák és okosgyűrűk használatával kapcsolatban. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vércukormérő eszköznek nemcsak felhasználóbarátnak és kényelmesnek, de megbízhatónak és pontosnak is kell lennie.

További részletek

Prima Medica Egészségközpontok