Hipoglikémia - alacsony vércukoszint

Hipoglikémia - alacsony vércukoszint

Létrehozva: 2017.05.09 14:40 | Módosítva: 2019.07.27 18:58

Ha vércukorszint 3,9 mmol/l alá esik, akkor az érték alacsony, vagyis hipoglikémiáról beszélünk. A hipoglikémia nem egy önálló betegség. Annak a jele, hogy a vérben keringő cukrot - glükózt azaz szőlőcukrot - nagyobb ütemben veszik fel a szövetek, mint ahogy azt a szervezet képes a keringésbe juttatni.

Ez az állapot kialakulhat az inzulin hatására is, ha inzulinkezelésben részesül és a táplálékkal bevitt szénhidrát mennyisége kevés, vagy fizikai munkát végzett. Az alacsony vércukorszint általában könnyen kezelhető, különösen kialakulásának kezdetén. Ha azonban nem kezelik gyorsan, akkor súlyosbodhat, és eszméletét vesztheti, akár rángógörcs is kialakulhat. Ha vércukorszintje ennyire lecsökken, sürgős ellátást igényel. Az alacsony vércukorszint az esetek többségében elkerülhető. 

Az alacsony vércukorszint okai

Többek között az alábbiak csökkenthetik a vércukorszintet:

  • A szokásosnál több gyógyszer, vagy inzulin használata a cukorbetegség kezelése során.
  • A szokásosnál kevesebb étkezés, valamely étel vagy kisebb fogás kihagyása.
  • A szokásosnál több fizikai aktivitás vagy torna.
  • Alkoholfogyasztás.
  • Hasmenéssel járó betegségek.
  • Ha az étkezést és a tablettás kezelést nem hangolja össze.
  • Időjárási szélsőségek, például nagyon meleg vagy nagyon hideg időjárás.
  • Egy forró fürdő vagy szauna is alacsony vércukorszintet idézhet elő néhány cukorbetegnél.

Milyen tünetekkel jár az alacsony vércukorszint?

Ha a vércukorszint túl alacsony lesz, a legtöbb ember kellemetlen fizikai és érzelmi tüneteket tapasztal. Ezek a tünetek nagyon gyorsan alakulnak ki, és Ön ilyenkor:

  • Remegés
  • Izzadás
  • Fáradtság érzet
  • Éhséget érzet
  • Szapora szívverés
  • Zsibbadás, száj vagy az ajak bizseregés 
  • Homályos látás
  • Fejfájás
  • Ingerültség, zavartság
  • Összefolyó beszéd

Az is lehet, hogy alacsony vércukorszint esetén semmilyen tünetet nem tapasztal. Ha a fenti tünetek egyikét sem érzi, alacsony vércukorszintjét akkor is azonnal kezelnie kell, ha a vércukorérték 3,9 mmol/l vagy az alatti. Miután vércukorszintje normalizálódott, ne felejtse el tájékoztatni orvosát!

Az alacsony vércukorszint kezelése

Az alacsony vércukorszint magától nem javul, így azt azonnal kezelnie kell. Fontos, hogy a lehető leghamarabb felismerje a tüneteket. Ha hipoglikémiát észlel a következőket kell tennie:

  1. Mérje meg a vércukorszintjét!
  2. Ha a vércukorszintje 3,9 mmol/l -nél vagy az orvosa által megállapított szintnél alacsonyabb, akkor azonnal ennie vagy innia kell valamit! Valamilyen gyorsan felszívódó cukrot tartalmazó táplálékot fogyasszon, például az alábbiak valamelyikét:
    • Fél pohár kóla vagy más, nem diétás ital vagy gyümölcslé.
    • Három glükóztabletta (gyógyszertárakban kapható).
    • Egy pohár tej.
  3. A fenti ételek elfogyasztása után várjon 15 percet, majd újból mérje meg a vércukorszintjét. Jegyezze fel az értéket kezelési naplójába. Ne felejtse el lejegyezni, hogy vércukorszintje alacsony volt.
  4. Ha a vércukorérték továbbra is alacsony, vagy ha nem érzi jobban magát, alkalmazza újból a fenti kezelések valamelyikét!
  5. Hívja az orvosát, vagy a mentőszolgálatot, ha vércukorszintje két kezelés után is alacsony, és állapota nem változik! Kérjen segítséget családtagjaitól, vagy a környezetében lévőktől!

Ha következő étkezéséig még több mint egy óra van hátra, a cukortartalmú folyadék után fogyasszon egy kisebb fogást, mely szénhidrátot és fehérjét biztosít Önnek, például egy szendvicset vagy néhány szem sós kekszet sajttal. Rendes étkezését a szokásos időben fogyassza el, még akkor is, ha magas cukortartalmú köztes fogást evett. Ha Önnél gyakran előfordul alacsonyabb vércukorszint, feltétlenül keresse fel kezelőorvosát, hogy a szükséges teendőket megbeszéljék.

Hogyan kerülheti el az alacsony vércukorszint kialakulását?

Az alacsony vércukorszint veszélyeztetheti az életét, ezért fontos megakadályozni a kialakulását. Íme néhány egyszerűbb lépés ennek érdekében:

Kövesse a kezelési előírásokat!

  • Idejében étkezzen!
  • Ne hagyjon ki főétkezést vagy köztes étkezést!
  • Tanulja meg, hogyan kell az étrendjét vagy a cukorbetegségre szedett gyógyszereit a testmozgáshoz igazítania!
  • Éljen rendszeresen, és megfelelő időben vegye be a gyógyszerét!
  • Az inzulin beadásakor ne szúrja be a tűt sokszor ugyanarra a helyre, mert megváltozhat az inzulin felszívódása!
  • Tervezett időközönként ellenőrizze vércukorszintjét!
  • Végezzen vércukormérést, ha nem érzi jól magát, és jegyezze fel az eredményeket a kezelési naplóban. Legyen figyelmes, kövesse a vércukorszint változásait, és cselekedjék a tanultak szerint!

Téma szakértői

Prof. Dr. Barkai László

Prof. Dr. Barkai László

diabetológus, gyermekgyógyász, gyermek tüdőgyógyász
dr. Turi Zsuzsanna dr. Turi Zsuzsanna

dr. Turi Zsuzsanna

szülész-nőgyógyász, diabetológus
dr. Vida Zsuzsanna

dr. Vida Zsuzsanna

neurológus, szomnológus

Hírek

Tanácsok az 1-es típusú diabétesszel frissen diagnosztizált gyermekeknek és szüleiknek

Tanácsok az 1-es típusú diabétesszel frissen diagnosztizált gyermekeknek és szüleiknek

Szinte kivétel nélkül minden szülő megrémül, mikor az orvos közli velük, hogy gyermekük 1-es típusú cukorbetegségben szenved. Ez nem is csoda, hiszen gyakran merőben más életvitelt kell majd a jövőben folytatniuk, szigorú diétát kell tartani, rendszeres testmozgást végezni, nem beszélve az inzulinkezelésről, folyamatos vércukormérésről, kellemetlen tünetekről, esetleges szövődményekről. Prof. Dr. Barkai László, a Cukorbetegközpont diabetológusa hasznos tanácsokat adott az 1-es típusú cukorbetegséggel frissen diagnosztizált gyermekeknek és szüleiknek.

További részletek
Ezeket a tüneteket tapasztalja gyerekénél? Lehet,hogy cukorbeteg

Ezeket a tüneteket tapasztalja gyerekénél? Lehet,hogy cukorbeteg

Minden szülő a legjobbat akarja a gyermekének, ezért fontos, hogy ha felmerül egy-egy betegség gyanúja, akkor mihamarabb vizsgáltassa ki, hogy minél előbb a megfelelő terápiához jusson. Ez különösen igaz akkor, ha cukorbetegségre utaló tünetek jelentkeznek, hiszen óriási gondokat okozhat az, ha nem kap idejében kezelést a beteg. Prof.dr. Barkai László, a Cukorbetegközpont diabetológusa megosztotta a szülőkkel azokat a jellemző panaszokat, melyek a gyermekeknél fennálló magas vércukorszintre utalhatnak.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica