Ketoacidózis- a cukorbetegség rettegett szövődménye

Ketoacidózis- a cukorbetegség rettegett szövődménye

dermatica.hu Létrehozva: 2018.01.04 Módosítva: 2018.03.27
A cukorbetegség egyik súlyos akut szövődménye a ketoacidózis, mely akár ketoacidotikus kómához is vezethet. Szerencsére megfelelő terápiával és személyre szabott diétával az állapot általában elkerülhető, azonban 1-es típusú cukorbetegség első jele is lehet (10-30%-ában). Dr. Porochnavecz Mariettát, a Cukorbetegközpont diabetológusát kérdeztük a témában.

Mik azok a ketonok?

A ketonok, vagyis a ketontestek a zsíranyagcsere melléktermékei, melyek a glukagon hatására képződnek, és szintjét az inzulin szabályozza.

Mennyisége éhezés, illetve elegendő inzulin hiányában emelkedhet meg, mivel ezt használja a szervet egyfajta alternatív üzemanyagként, amikor nem áll rendelkezésre elegendő glükóz.

Cukorbetegség és megnövekedett ketonszint

Mind az 1-es, mind a 2-es típusú cukorbetegség egyik súlyos szövődménye a diabetes-es ketoacidózis, mely létrejöhet 1-es típusban az inzulin teljes hiánya miatt, vagy 2-es típusban, az inzulin rezisztencia + a kimerült inzulin kapacitás esetén is. Ekkor ugyanis a glukóz nem képes a sejtekbe beépülni (ehhez inzulinra van szükség), így a glukóz a véráramban kering. Ennek eredményeként a sejtek éheznek, ám valahonnan pótolniuk kell az energiát, méghozzá a szabad zsírsavakból, viszont ez a ketontestek (pl. aceton) felszaporodásával jár, ami „elsavasítja” a szervezetet.

Az állapot igen veszélyes, hiszen következtében szívprobléma, veseelégtelenség, kóma, illetve halál léphet fel kezeletlen esetben.

A ketoacidózis tünetei

  • acetonos lehelet
  • gyengeség
  • hányinger, hányás
  • fokozott szomjúság
  • gyakori vizelés
  • zavarodottság
  • nehézlégzés

Kik a veszélyeztetettek?

cukorbeteg ketoacidózisElsősorban az 1-es típusú cukorbetegség esetén alakul ki, ám előfordulhat a 2-es típus esetén is. Közülük is a veszélyeztetettek az inzulinpumpát használók, a várandósok, valamint az olyan állapotok, mint pl. az inzulin kihagyása vagy a terápiás előírások nem betartása .  Az inzulint használók egyes betegségei , fertőzése vagy hányása esetén is magasabb a rizikó. Ennek oka, hogy betegség esetén a szervezet gyorsabban használja el a cukrot, ráadásul az illető ilyenkor étvágytalan is, így elegendő glukóz hiányában a ketonokhoz nyúl a szervezet- magyarázza dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa.

Hogyan kezelhető?

Amennyiben kialakult már a ketoacidózis, úgy minden esetben kórházi segítségre van szükség, ahol, normalizálják a beteg állapotát, biztosítják a légzést, normál keringést. Ezeken kívül gondoskodnak a megfelelő folyadékpótlásról (intravénásan) is. Súlyos esetben a vér alacsony PH-értéke miatt az infúzióba egyéb anyagok is adhatók, amely segítik eltolni az értéket a túl savas tartományból a lúgosba. Az elektrolit egyensúly miatt kálium adásra is szükség van.

Viszont a legfontosabb az állapot megelőzése, melyet a cukorbetegek felvilágosításával, megfelelő kezelésével és a diéta szigorú betartásával lehet elérni. Ehhez rendszeres orvos/dietetikus/beteg konzultáció szükséges, ahol pontosan nyomon lehet követni a vércukorszint alakulását, valamint szükség esetén változásokat kell eszközölni. Fontos a beteg részletes tájékoztatása a betegségével, a lehetséges szövődményekkel és azok tüneteivel kapcsolatban, hogy ha kell, akkor mihamarabb orvosi segítséget tudjon kérni.

További híreink>>>

Téma szakértője

Orvos válaszol

2 típusú diabeteszem van Humulin M3-/30/70/ 100NE-re szúrom 2x egy nap,jó lenne pontosan tudni,hogy mettől, meddig milyen adagokat kell szúrni,mert 2 naponta emelem 2 vel már 32 nél járok, kezd vissza csökkeni a mért érték 9 alá,sajnos külföldön-Németországban dolgozom,itt vannak táblázatok a betegeknek az inzulin adagolására nálunk ilyen nincs??Miután én nem itt élek ezekhez nem jutok hozzá.
Köszönettel : Füle Ildikó

dr. Porochnavecz Marietta
dr. Porochnavecz Marietta diabetológus
Kedves Zsuzsanna!

Először is sok kérdésem van amit konzultáció keretében tudnánk megbeszélni, mert csak akkor tudok korrekt választ adni: pl: mióta cukorbeteg,eddig milyen kezelésben részesült, mennyi a reggeli és esti inzulin dózisa, milyen diétát tart stb. Ha ezekre a kérdésekre megkapom a választ, biztos tudok tanácsot adni.

Üdvözlettel:
Dr. Porochnavecz Marietta
diabetológus, belgyógyász

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

szívből ajánlom mindenkinek

A Doktornő szakmai felkészültsége maximális, az emberi hozzáállása kiváló, az adminisztráció kiváló, szívből ajánlom mindenkinek!

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Tanácsok az 1-es típusú diabétesszel frissen diagnosztizált gyermekeknek és szüleiknek

Tanácsok az 1-es típusú diabétesszel frissen diagnosztizált gyermekeknek és szüleiknek

Szinte kivétel nélkül minden szülő megrémül, mikor az orvos közli velük, hogy gyermekük 1-es típusú cukorbetegségben szenved. Ez nem is csoda, hiszen gyakran merőben más életvitelt kell majd a jövőben folytatniuk, szigorú diétát kell tartani, rendszeres testmozgást végezni, nem beszélve az inzulinkezelésről, folyamatos vércukormérésről, kellemetlen tünetekről, esetleges szövődményekről. Prof. Dr. Barkai László, a Cukorbetegközpont diabetológusa hasznos tanácsokat adott az 1-es típusú cukorbetegséggel frissen diagnosztizált gyermekeknek és szüleiknek.

További részletek
Ezeket a tüneteket tapasztalja gyerekénél? Lehet,hogy cukorbeteg

Ezeket a tüneteket tapasztalja gyerekénél? Lehet,hogy cukorbeteg

Minden szülő a legjobbat akarja a gyermekének, ezért fontos, hogy ha felmerül egy-egy betegség gyanúja, akkor mihamarabb vizsgáltassa ki, hogy minél előbb a megfelelő terápiához jusson. Ez különösen igaz akkor, ha cukorbetegségre utaló tünetek jelentkeznek, hiszen óriási gondokat okozhat az, ha nem kap idejében kezelést a beteg. Prof.dr. Barkai László, a Cukorbetegközpont diabetológusa megosztotta a szülőkkel azokat a jellemző panaszokat, melyek a gyermekeknél fennálló magas vércukorszintre utalhatnak.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica