A dietetikus 5+1 tanácsa a grillszezonra

A dietetikus 5+1 tanácsa a grillszezonra

Drégely Anikó Módosítva: 2022.08.03

Nyáron kevesebb jobb közös programot tudunk elképzelni, mint egy családi, baráti kerti party, közös kerti sütögetés. Természetesen a cukorbetegeknek sem kell kimaradniuk belőle, csupán érdemes odafigyelni néhány szabályra!
 

Itt a grill szezon!

Lássuk, mire kell ügyelni cukorbetegként, hogy elkerüljük a nem várt vércukorszint-ingadozásokat a közös lakmározás alkalmával:
 

1. - Figyelj a pácra!

A készen kapható pácok szinte kivétel nélkül tele vannak hozzáadott cukorral, és rengeteg sót is tartalmaznak, így mindenképpen kerülni érdemes őket, de legalábbis alaposan olvassuk át az összetevők listáját, mielőbb bármit is beletennénk a kosarunkba.

 

A legjobb azonban a házi készítésű! Pár perc alatt remek pácokat lehet összeállítani, törekedjünk rá, hogy inkább ezeket válasszuk. Néhány hozzávalóból, mint a növényi olaj, kevés só, bors, citromlé, fokhagyma és friss zöldfűszerek keverékéből isteni ízeket varázsolhatunk.

 

2. - Olajat okosan!

A húsok elkészítésénél válasszunk  jó minőségű zsiradékot, például repceolajat, de törekedjünk inkább a roston sült verziókra, vagy grillezzünk például fóliában, így csökkenteni tudjuk a kalóriában gazdag feleslegesen bevitt zsírok mennyiségét!  A zsírszegény húsrészek, mint a csirke-, pulykamell, vagy a halak alaposan becsomagolva garantáltan nem fognak kiszáradni, és szaftosak maradnak.

A hidegen sajtolt növényi olajok azonban, mint a tökmag-, lenmag-, dió-, olívaolaj remek választás lehet, ha szívünk egészsége is fontos számunkra. Használjuk őket salátaöntetként, a boltban kapható kész termékek helyett, ráadásul a jó minőségű zsiradék jelenléte a szénhidrátok felszívódását is lassítja!

4+1 tanács a grillszezonra cukorbetegeknek

3. - Zöldségből sosem elég!

Mivel a burgonyából mértékkel ajánlott fogyasztani a cukorbetegek számára, ezért helyette remek választás grillezve a cukkíni, padlizsán, gomba, kaliforniai paprika, és a hagyma is, hiszen szénhidráttartalmuk igen alacsony, így nem szükséges velük számolni sem! Sütés előtt megforgatjuk a korábban elkészített pácban és már mehetnek is a grillre. Húsokkal együtt készíthetünk belőlük akár nyársat is, a gyerekek is garantáltan élvezni fogják már az előkészületeknél, a színes, változatosan feltűzögetés.
 

4. - Nem mindegy a saláta!

Fontos megjegyezni a zöldségköretekkel kapcsolatban, hogy hagyományos majonézes kukoricasaláta több szempontból sem javasolt. Egyrészt a magas zsírtartalmú majonézes, tejfölös öntet nehezíti az emésztést, azon kívül igen magas hozzáadott cukor, szénhidrát- és keményítőtartalmú is egyben, valamint a nagy melegben nagyon gyorsan meg tudnak romlani, így eleve nem érdemes feltálalnunk köret alternatívaként.

 

Ha már salátára vágyunk, készítsük azt friss, idény zöldségekből, melyek megkönnyítik az emésztést, és sokkal több rostot, valamint vitamint tartalmaznak.
 

5. - Köretek mértékkel!

Ha szeretnénk, a sültek és a zöldségek mellé fogyaszthatunk akár kenyérfélét is, de arra mindenképpen figyeljünk, hogy az ne burgonyával együtt történjen. Választhatunk változatosan pitát, lepényt, tortillát is, ha unjuk a hagyományos kenyereket, de fontos szempont továbbra is, hogy ezek esetében is válasszunk teljes kiőrlésű verziót!.

 

+1. - Hidratáljunk!

A nagy melegben pedig ne feledkezzünk meg a megfelelő folyadékbevitelről sem! Készítsünk az asztalra sok-sok hideg vizet, vagy cukormentes limonádét, amit nyugodtan dobjunk fel friss menta-, vagy citromfű levelekkel, és kortyoljunk belőle gyakran!

Téma szakértője

  • Drégely Anikó

  • Szakterületek:
    • sportdietetikus
  • Specialitások:
    • 2-es típusú cukorbetegség diétás kezelése

    • inzulinrezisztencia

    • elhízás diétás kezelése

    Rendelés típusa:

    • személyes, rendelői vizit
      • kedd - Ostrom utcai rendelő (Széll Kálmán tér)
      • péntek - Bosnyák tér
    • távkonzultáció (skype, telefon)
    • kizárólag felnőtt ellátás

Kapcsolódó oldalak

Hírek

A fahéj nem csodaszer, de fűszerként érdemes fogyasztaniuk a cukorbetegeknek is

A fahéj nem csodaszer, de fűszerként érdemes fogyasztaniuk a cukorbetegeknek is

Sok cukorbeteg már-már csodaszerként tekint a fahéjtartalmú étrend-kiegészítőkre, amelyek termékleírásai különféle egészségügyi előnyöket vagy gyógyhatást ígérnek az érintetteknek. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa azonban óva inti a diabéteszes pácienseket attól, az orvosuk által beállított gyógyszerüket bármiféle étrend-kiegészítőre lecseréljék.

További részletek
Miért nem lehet beállítani a cukromat?

Miért nem lehet beállítani a cukromat?

Még az egészséges embereknél is kellemetlen tüneteket okoz a vércukorszint ingadozása, a cukorbetegeknél azonban előre jelzi a súlyos hipoglikémiás epizódok előfordulását, és a cukorbetegség korai szövődményeihez vezethet. Dr. Polyák Annamária, a Cukorbetegközpont endokrinológus, diabetológus szakembere szerint a vércukorszint ingadozásmentes beállítása rendkívül fontos, ám egyúttal nehéz feladat is lehet a cukorbeteg páciensek egy részénél. 

További részletek
Ezért ne használja az okosórákat vagy okosgyűrűket vércukormérésre!

Ezért ne használja az okosórákat vagy okosgyűrűket vércukormérésre!

Figyelmeztetést adott ki nemrégiben az Egyesült Államok Élelmiszer- és Gyógyszerügyi Hivatala (FDA) a szúrás nélküli cukormérő okosórák és okosgyűrűk használatával kapcsolatban. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa arra hívja fel a figyelmet, hogy a vércukormérő eszköznek nemcsak felhasználóbarátnak és kényelmesnek, de megbízhatónak és pontosnak is kell lennie.

További részletek

Prima Medica Egészségközpontok