Inzulinrezisztencia - így küzdhetünk meg vele

Inzulinrezisztencia - így küzdhetünk meg vele

Dr. Porochnavecz Marietta Módosítva: 2023.05.25 13:49

Sokan nem is gondolnák, milyen könnyű belecsúszni a cukorbetegség előszobájának tartott inzulinrezisztenciába. Egyre többen tartoznak a veszélyeztetettek közé, ezért dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa arra hívta fel a figyelmet, milyen sokat tehetünk önmagunkért egy megfelelően összeállított mozgás- és táplálkozás programmal.

Hosszú tünetmentesség

inzulinrezisztencia, cukormérésEgyre több fiatal kerül úgynevezett inzulinrezisztens állapotba, amely nagyon sokáig nem is okoz tünetet. Még a vércukorszint is normális marad, mert a szervezet több inzulint termel, hogy ellensúlyozza az inzulinrezisztenciát. Abban az esetben, ha a hasnyálmirigy tartósan kénytelen sok inzulint termelni, akkor  az inzulin termelésért felelős béta-sejtek elkezdenek kifáradni, és már nem tudja a hasnyálmirigy ideális tartományban tartani a vércukorszintet. Amikor már  megemelkedik a vércukorszint, emelkedett éhomi értékről, csökkent glukóz toleranciáról, illetve 2-es típusú diabéteszről beszélhetünk. Fontos tisztában kell lenni azzal, hogy az emelkedett vércukorszint és az inzulinrezisztencia még visszafordítható állapotot jelentenek.

  • Normális vércukorszint: 3,9-6,1 mmol/ l (reggel, éhgyomri mérésnél).
  • Emelkedett éhomi  vércukorszint: ( IFG )  6,1-6,9 mmol/l.
  • Csökkent cukor tolerancia( IGT): 6,0-7,0 mmol/l (éhgyomorra), 7,8-11 mmol/l ( vércukor terhelés során 120 perccel).
  • 2-es típusú cukorbetegség: éhgyomorra ismételten  7 mmol/l felett 2 alkalommal,  vagy vércukor terhelés során  120 percben  pedig 11-nél nagyobb érték.

Az inzulinrezisztencia tünetei nagyon változatosak lehetnek, az alábbi tünetek megjelenése esetén érdemes gondolni rá:

  • Cukros ételek vagy nagy mennyiségű étel elfogyasztása után idegesség, fáradékonyság, koncentrációs zavar.
  • Gyakori éjszakai felébredés, rossz alvás.
  • Alvás közben jelentős izzadás.  
  • Késői reggeli vagy étkezés kimaradás esetén ingerlékenyég, izzadás, remegés, feszült hangulat.
  • Rendszertelen vagy elmaradó menstruáció.  
  • Teherbe esési nehézség, meddőség.
  • Sikertelen fogyókúrák. 
  • Korábbihoz képest változatlan életmód mellett testsúlygyarapodás.
  • Gyakori cukoréhség.
  • Mozgás közben vércukorszint leesés.

Rizikófaktorok, melyek megléte esetén fontos a kivizsgálás:

  • mozgásszegény életmód,
  • elhízás (különösen a hasi területen jelentkező),
  • helytelen étrend,
  • öröklött hajlam,
  • a terhesség során mért magasabb vércukorérték,
  • bizonyos gyógyszerek (pl.: fogamzásgátlók, vizelethajtók, szteroidok) tartós szedése,
  • egyes, hormonális alapú vagy genetikai betegségek.

A megelőzés és a kezelés is életmód alapú

inzulinrezisztencia étkezésAz egészséges táplálkozás tulajdonképpen  sok szempontból azonos  a diabétesz-diéta legfőbb alapelvel. A gyakori, kis étkezések, az alacsonyabb energia bevitel (különösen a 2-es típusú cukorbetegségnél) mind a kiegyensúlyozottabb életmódhoz vezetnek. Természetesen az egyéni adottságok döntőek, így a megfelelő étrend összeállításában mindig ki kell kérni diabetológus és dietetikus tanácsát. Íme, az alapfogalmak:

  • Energia: Az energiabevitel kérdése a 2. típusú betegségnél meghatározó. Mivel a betegek 80-85 %-a elhízott, a testsúlycsökkentés nagyon fontos a megelőzésben, hiszen így nő az inzulin hatékonysága is.
  • Szénhidrátok: Elsősorban a szénhidrátoktól és azok felszívódási sebességétől függ az étkezés utáni vércukorszint alakulása. Ezt a folyamatot lassítják az elfogyasztott zsírok, fehérjék és élelmi rostok, hiszen ilyenkor az étkezést kisebb vércukor-emelkedés követi, mintha ugyanennyi szénhidrátot fogyasztanánk az említett anyagok nélkül. A leggyorsabb vércukor-emelkedést a szőlőcukor (glükóz) váltja ki. A keményítőben gazdag élelmiszerek a cukorhoz hasonlóan emelik a vércukorszintet.
  • Fehérjék: A fehérjebevitel több tényezőtől is függ: életkor, leromlásos betegségek, terhesség, szoptatás, de csak akkor kell korlátozni, ha a már kialakult cukorbetegséghez a veseműködés zavara is társul. A zsírszegény fehérjeforrások a legideálisabbak, de lényeges, hogy egyensúlyban kell tartani az állati- és növényi eredetű táplálékokat.
  • Zsírok: Az egészségeseknek a táplálkozásuk csak kb. 30 százalékát lenne szabad zsír formájában bevinni, erre a diabéteszesre hajlamosaknak még inkább törekednie kell. Zsír helyett fogyasszunk olajat, vörös húsok helyett fehéret, és válasszunk gyakran tengeri halat, ami az érelmeszesedés megelőzésében is szerepet játszik.
  • Rostok: A rostok elősegítik a szénhidrátok lassabb és a zsírok kisebb mértékű felszívódását.

Valóságos „gyógyszer”: a mozgás

Az inzulinrezisztencia és a cukorbetegség kezelése is életmód alapú.- A diabétesz megelőzősében (vagy ha már kialakult, karbantartásában) kiemelten fontos a mozgás, nem csak a szövődmények elkerülésére, de a vércukorszint normalizálásának érdekében is. Megfelelően összeállított programmal a szükséges gyógyszerek mennyisége is csökkenthető – hangsúlyozza dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa. - A testmozgás és a szervezet cukorháztartása közti összefüggéseket már számos tanulmány vizsgálta, amelyekből kiderült, hogy a 30 feletti BMI, a 102 cm-nél nagyobb haskörfogat, a 25 5-nál több testzsír 2,7-szeres, 1,8-szoros, illetve 1,3-szoros esélyt jelent a diabétesz kialakulására.
Viszont heti legalább 150 perc mérsékelt és közepes fizikai aktivitás (például a nem lendületes gyaloglás) 20-30 százalékkal csökkenti a cukorbetegség bekövetkezésének esélyét. Ez akkor is igaz, ha a súlycsökkenés kedvező hatását leszámítjuk. Az edzésre legalkalmasabbak a könnyű reggelit követő órák, mert ekkor a legmagasabb a vércukorszint is, amit a mozgás azonnal tud csökkenteni. A rendszeres edzés az inzulin hatékonyságát 40 százalékkal képes javítani. A legfontosabb azonban annak ismerete, hogy az inzulinrezisztencia, a prediabétesz visszafordítható állapot, és ha valaki ezzel a diagnózissal szembesül, tudni kell, hogy orvosi irányítással és megfelelő életmóddal elkerülhető a cukorbetegség kialakulása.

Forrás: Cukorbetegközpont (www.cukorbetegkozpont.hu)

Téma szakértője

Orvos válaszol

Kedves Válaszadó!
22 éves, sportos testalkatú nő vagyok. A testsúlyom normális, egészségesen étkezem, de nem követek szigorú kalóriadeficites diétát. Két évvel ezelőtt kezdtek kialakulni a tüneteim: elhúzódó ciklus, fáradékonyság, hasmenés, ingerlékenység, állandó fejfájás, problémás bőr. Emellett a pulzusom - nyugalomban is - 30-cal emelkedett, az eddig megszokott terhelésre is nehézlégzés, gyors kifáradás jelentkezik, a teljesítményem csökkent. A tünetek kivizsgálása során kizártuk a pajzsmirigy-túlműködést, a mellékvese problémákat, viszont felvetődött a cukorbetegség. Ennek igazolására terheléses vércukor-vizsgálatot csináltattunk, aminek az eredményei a következők lettek 0, 30, 60, 120 perc elteltével:
Vércukor: 5,3 - 8,4 - 6,2 - 3,1 mmol/L
Inzulin: 4,3 - 36,3 - 31,4 - 4,6 mIU/L
HOMA: 1,01
Kérdésem lenne, hogy ezek az eredmények utalhatnak-e anyagcsere-zavarra, illetve a 120. percben mért alacsony vércukorszint miatt aggódnom kellene-e.
Válaszát köszönöm,
Sára

Kedves Sára !

A laboratóriumi eredményei nem utalnak sem inzulin rezisztenciára, sem cukorbetegségre. A terhelés során mért alacsonyabb érték jól reagáló inzulintermelés igazol. Fontos, hogy ne fogyasszon egyszerre sok édességet, cukrozott italokat. Rendszeresen étkezzen 3 óránként, és rendszeresen mozogjon. Panaszai miatt nőgyógyászati, endokrinológiai kivizsgálást javasolnék.

Üdvözlettel: Porochnavecz Marietta dr
Dr. Porochnavecz Marietta
Dr. Porochnavecz Marietta diabetológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

minden szempontból nagyon jó volt

A megrendelt egészségügyi szolgáltatásuk minden szempontból nagyon jó volt, és kielégítette elvárásomat. Nagyon bízom abban is, hogy a kapott javaslatok eredményesek lesznek, természetesen szükséges lesz a kapott utasításokat pontosan betartanom.             

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

5 tipp a szakértőtől, hogy könnyebb legyen az inzulin beadása

5 tipp a szakértőtől, hogy könnyebb legyen az inzulin beadása

Az inzulin beadása ma már elsősorban előre töltött tollal (pennel) történik, ami könnyebben kezelhető és pontosabb adagolást tesz lehetővé, ugyanakkor időnként ennek az eszköznek a használata is fájdalommal járhat. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológus, belgyógyász szakembere arra hívja fel a figyelmet, hogy néhány alapvető szabály betartásával a pen alkalmazása is zökkenőmentessé tehető.

További részletek
Mikor indokolt a koraterhességben végzett vércukorvizsgálat?

Mikor indokolt a koraterhességben végzett vércukorvizsgálat?

A terhesség alatt mért magas vércukorérték a magzatot és az anyát egyaránt veszélyezteti, amit a várandósság 24-28. hetében szűrnek a várandósgondozás során. Fokozott rizikó esetén azonban már koraterhességben is indokolt a terheléses cukorvizsgálat elvégzése. Hogy melyek ezek a rizikófaktorok (valószínűségi tényezők), arról Prof. Dr. Somogyi Anikó, diabetológus, endokrinológus, belgyógyász, lipidológus szakembert, a Cukorbetegközpont szakemberét kérdeztük.

További részletek
Erre figyeljen, ha metformint szed cukorbetegként

Erre figyeljen, ha metformint szed cukorbetegként

A metformin hatóanyag-tartalmú készítményeket 2-es típusú cukorbetegség, prediabétesz és inzulinrezisztencia esetén alkalmazzuk a cukorbetegek kezelése során – mondja dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa, akit a gyógyszer szedésével kapcsolatos tudnivalókról kérdeztünk.

További részletek

SPECIALIZÁLT KÖZPONTOK