Életmódtanácsok IR-rel és prediabetes-szel küzdőknek

Életmódtanácsok IR-rel és prediabetes-szel küzdőknek

dr. Borus Hajnal Létrehozva: 2020.03.10 Módosítva: 2020.03.18

Az életmódunk az egész szervezet működésére komoly befolyást gyakorol. Mint ahogy megbetegíthet, ugyanúgy gyógyíthat is, illetve ahhoz nagyban hozzájárulhat. Dr. Borús Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa hasznos tanácsokkal szolgál az IR-rel, illetve a prediabétesszel küzdőknek.

Gyógyító életmód

Az IR, a prediabétesz, sőt, a cukorbetegség is olyan állapotok, melyek esetén az elsődlegesen választandó kezelés az életmódterápia. Ha az értékek megengedik, elegendő lehet a megfelelő, személyre szabott életmód követése, és csak súlyosabb esetekben, illetve gyors állapotromláskor van szükség gyógyszeres terápiára. Ha valaki ugyanis betartja a javasolt életmódbeli változtatásokat, úgy nagy esély van arra, hogy viszonylag rövid időn belül kordában tudhassa az értékeit.

Hogy pontosan milyen változtatásokat kell ehhez betartani?

Diéta

prediabétesz diétaAmennyiben az inzulin -és esetleg a vércukor- szintek megemelkedtek, úgy nagyon fontos a személyre szabott diéta követése. Ekkor ügyelni kell többek között az ételek felszívódására, azok napszaki elosztására, valamint a napi szénhidrát/kalória mennyiségre. Ezek hatására nem csak a túlsúlytól szabadulhat meg az illető, hanem a láthatatlan zsigeri zsíroktól (szervek körüli zsírok) is. Nagy az esélye annak is, hogy az értékek is ismét a normál tartományba kerülnek. Nagyon fontos, hogy ekkor ne egy sablont kövessünk, mondván, hogy ha az ismerősnek is bevált a diéta, akkor nekem is be fog, hiszen mindenki más-más paraméterekkel, kórtörténettel rendelkezik.

Mozgás

Mindenki tudja, hogy amikor mozgunk, milyen pozitív változások mennek végbe a szervezetünkben, Azt azonban már kevesebben, hogy ezen pozitív változásoknak hosszabb távú kihatásuk is van. Sportolással segíthetjük a glükóz sejtekbe kerülését. A rendszeres edzés növeli a szervezet inzulin iránti érzékenységét. 30-60 perces testmozgás hatására a sportolás okozta előnyök akár 20 órán keresztül is fennállhatnak.  Ideális az lenne, ha hetente 5-ször beiktatna a beteg valamilyen mozgásformát. Érdemes arra ügyelni, hogy a súlyzós edzést se hagyja ki, mivel az izom inzulin nélkül is képes felvenni a glükózt- így minél nagyobb az izomtömegünk, annál inkább csökken az inzulin szintje.

Alvás

életmód, prediabéteszMai rohanó világunkban sokan túl kevés időt fordítanak pihentető alvásra. Gyakori probléma, hogy valaki túl keveset vagy túl felületesen alszik- egyik sem jó. Kutatók már többször felhívták a figyelmet az alváshiány és a cukorbetegséget megelőző állapotok közti összefüggésre. Ekkor ugyanis jelentősen csökken a sejtek inzulin érzékenysége a kevesebb melatonin termelés miatt, ráadásul azok, akik napközben fáradtak, hajlamosabbak egészségtelen ételek után nyúlni, ami súlyfelesleget okozhat. A túlsúllyal rendelkezőknél pedig nem csak a (pre)diabéteszes állapotok esélye nő meg, de hajlamosabbak az ún. alvási apnoe-ra is (éjszakai légzéskimaradás), ami szintén gátolja a pihentető alvást- ezzel pedig kezdetét veszi egy ördögi kör- mondja dr. Borús Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa.

Ennyi alvásra lenne szükség: minimum 7 óra

Stresszkezelés

A stressz szinte a mindennapjaink része, így fontos, hogy képesek legyünk megfelelően kezelni. Ez mind a fogyás, mind az inzulin/vércukor szintjének szabályozásához szükséges. A stressz ugyanis megemeli a kortizol/adrenalin/vércukor szintjét, csökken a glükóztolerancia, a sejtek inzulin érzékenysége pedig romlik.  Ráadásul - akárcsak, mikor fáradtak vagyunk- hajlamosabbak vagyunk több, egészségtelen ételt magunkhoz venni, ami egyrészt megnöveli a testsúlyt, másrészt még inkább csökken az inzulin érzékenység.

Ami segít: pszichológus, pszichoterápia, kognitív terápia, jóga, meditáció, természetjárás, kreatív hobby keresése

Téma szakértője

Orvos válaszol

Kedves Doktornő!
45 éves nő vagyok, panaszaim: gyakran előfordul, hogy a következő étkezés előtt gyengeséget, szédüléshez hasonlót érzek, bár igyekszem napi 5x enni.
Az alábbi eredményeimről szeretném kérni véleményét,
felmerül inzulin rezisztencia gyanúja?

Glükóz éhgyomor: 4,5 mmol/l 3,7 - 6,0
Glükóz 60' (glükóz terhelés után) 4,3 mmol/l
Glükóz 120'(glükóz terhelés után) 4,6 mmol/l - 7,8
Glükóz 180' (glükóz terhelés után) 3,8 mmol/l

Inzulin éhgyomor 3,6 mIU/l 1,9 - 23,0
Inzulin 60'(glükóz terhelés után) 19,8 mIU/l
Inzulin 120'(glükóz terhelés után) 17,3 mIU/l
Inzulin 180'(glükóz terhelés után) 3,1 mIU/l

HOMA-IR 0,7 - 4,4

Köszönöm a segítségét,
Anna

dr. Borus Hajnal
dr. Borus Hajnal diabetológus
Kedves Anna!


Terheléses vizsgálatának értékei nem igazolnak inzulin rezisztenciát.
Forduljon hozzánk bizalommal !

Üdvözlettel:

Dr. Borus Hajnal
diabetológus, belgyógyász

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Figyelmes

Nagyon meg voltam elégedve a Doktornővel,rendkívül figyelmes volt. A recepciós hölgyek szintén. Köszönöm mindenkinek a kiváló bánásmódot!

További vélemények

Hírek

Telediabetológia- segítség az inzulinnal kezelt cukorbetegeknek koronavírus idején

Telediabetológia- segítség az inzulinnal kezelt cukorbetegeknek koronavírus idején

“Maradjon otthon”- ez az egyik legfontosabb tanács a koronavírus elleni küzdelemben. Igen ám, de mi a helyzet a krónikus betegek ellátásával? Az alapbetegség megfelelő kezelése életmentő lehet. Jól ismert, hogy a krónikus betegek igen veszélyeztetett csoport járványügyi szempontból- így a cukorbetegek is. Dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa nyilatkozott a témában.

További részletek
Életmódtanácsok IR-rel és prediabetes-szel küzdőknek

Életmódtanácsok IR-rel és prediabetes-szel küzdőknek

Az életmódunk az egész szervezet működésére komoly befolyást gyakorol. Mint ahogy megbetegíthet, ugyanúgy gyógyíthat is, illetve ahhoz nagyban hozzájárulhat. Dr. Borús Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa hasznos tanácsokkal szolgál az IR-rel, illetve a prediabétesszel küzdőknek.

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica