Ha nem figyel a vércukorra és az inzulinadásra, súlyos komplikáció is kialakulhat

Ha nem figyel a vércukorra és az inzulinadásra, súlyos komplikáció is kialakulhat

dr. Bibok György Létrehozva: 2020.05.20 Módosítva: 2020.05.27

Nincs olyan élethelyzet, amelyben a cukorbetegek elhanyagolhatnák a kezelésüket, hiszen ez veszélyes lehet. A diabéteszes ketoacidózis például egy igen súlyos, életet veszélyeztető komplikáció lehet, amelyet az inzulin relatív vagy abszolút hiánya okozhat. Dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa szerint emögött azonban nem csak bizonyos betegségek állhatnak, de az inzulinadagolás véletlenszerű kihagyása vagy többszöri elhagyása is.

Milyen tünetekkel jelentkezik a diabéteszes ketoacidózis?

Amikor a szervezet nem termel elég inzulint és nem is jut hozzá kívülről, kénytelen elkezdeni a zsírok lebontását, hiszen glükóz híján valahonnan „üzemanyaghoz” kell jutnia. Ez a folyamat úgynevezett ketonok megjelenését eredményezi a véráramban, ami – kezelés nélkül – diabéteszes ketoacidózis kialakulásához vezethet. Ennek tünetei gyakran igen gyorsan, akár 24 óra alatt megjelenhetnek, és feltétlenül orvosi segítséget igényelnek az ilyen tüneteket mutató betegek. Az is előfordulhat, hogy ilyen tünetek kapcsán diagnosztizálják először a cukorbetegséget. Mivel kell orvoshoz fordulni?

  • Erőteljes szomjúság érzés.
  • Gyakori vizelés.
  • Hányinger, hányás.
  • Hasfájás.
  • Gyengeség, kimerültség.
  • Légszomj.
  • Acetonszagú, esetleg gyümölcsös illatú lehelet.
  • Zavartság, akár eszméletvesztés.

A helytelen inzulin adagolás a ketoacidózist kockáztatja.A tünetek mellett magas vércukorszint és a magas ketonszint észlelhető a vizeletben, ami laboratóriumi vizsgálatokkal mutatható ki, de tesztcsíkkal is szűrhető. 
- Aki diagnosztizált cukorbeteg, annak tudnia kell, hogy bármely lázas betegség, sérülés vagy tartós stressz esetén gyakrabban érdemes mérnie a vércukorszintjét, és kapcsolatba kell lépnie az orvosával, ha az magasabb, mint a számára megadott célérték és nem reagál a szokásos kezelésre. Erre jelen helyzetben megfelelő megoldás lehet a távkonzultáció is– ismerteti dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa. - Ha a tünetek közül több is jelen van, illetve ha a vércukorszint tartósan magasabb, mint 16.7 mmol/l orvossal kell konzultálni, vagy felkeresni a sürgősségi betegellátó osztályt, hiszen a kezeletlen diabéteszes ketoacidózis akár végzetes is lehet. 

Okok és rizikófaktorok

A diabéteszes ketoacidózis szempontjából veszélyeztetettebbek az 1-es típusú cukorbetegek (bár ez nem jelenti azt, hogy a 2-es típusban nem fordulhat elő), és azok, akik gyakran megfeledkeznek az inzulinadagolásról. Vannak azonban konkrét okok is, amelyek kiválthatják ezt az állapotot: 

Egyes betegségek

A fertőzések és bizonyos más betegségek (jellegzetesen ilyen a tüdőgyulladás és a húgyúti fertőzések, bélrendszeri megbetegedések) fokozott inzulin szükségletet eredményezhetnek és így abszolút vagy relatív inzulin hiány alakulhat ki, mely diabéteszes ketoacidózishoz vezethet.

Az inzulinterápia problémái

Ha nem megfelelően van beállítva az inzulinterápia, vagy ha a beteg nem elég pontosan adagolja magának, vagy kihagy egyes adagokat, túl kevés inzulin juthat a szervezetbe, ami szintén a veszélyhelyzet kialakulásához vezethet.

A megelőzés lépései

Egy ilyen súlyos állapot esetében mindenképpen a megelőzésre kell törekedni, hiszen ellátás nélkül a kialakult krízis akár végzetes is lehet. A következő lépéseket kell betartani:

  • Fontos, hogy a beteg kövesse a diabetológussal, dietetikussal egyeztetett szabályokat az étkezés és inzulin adagolás tekintetében.

A gondosan megtervezett étkezési és mozgási terveket minden körülmény közt tartani kell, ahogyan a szájon át szedhető gyógyszereket vagy az inzulint is fontos megfelelően (időben, megfelelő időközökkel) adagolni.

  • Rendszeresen mérni kell a vércukorszintet.

A rendszeres diabetológiai ellenőrzés elengedhetetlen.Inzulinnal kezelt cukorbetegeknek legalább naponta háromszor-négyszer mérniük kell a vércukorszintjüket, tartós stresszhelyzetben vagy betegség esetén akár ennél gyakrabban is. A vércukormérés elsősorban a főétkezéseket megelőzősen és lefekvési időben történjen, de néha étkezés után egy vagy másfél órával is érdemes ellenőrizni a vércukrot, hogy az étkezés milyen vércukorszint emelkedést provokált. Modern eszközök segítségével lehetséges a szöveti cukorszint folyamatos ellenőrzése is, hogy így még pontosabb képet kaphasson a beteg és a kezelő orvos a cukorháztartás állapotáról. Az eredményeket akár online, telediabetológiai konzultációk révén is meg lehet beszélni. A szöveti glükóz méréséhez az érzékelő elektródát, a szenzort a has bőr alatti szövetébe helyezik be egy egyszerű eszköz segítségével, mely 5 percenkénti átlagolt glükóz szintről küld adatot a fogadóegységhez. A szenzor általában 7 napig működik, utána történik az adatok kiértékelése számítógépes program segítségével – hangsúlyozza dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa.

  • Igénynek megfelelően kell adagolni az inzulint.

A cukorbeteg gondozás egyik legfontosabb pontja, hogy felkészítse a beteget, hogyan igazítsa az inzulin adagját a körülményekhez, az állapotot befolyásoló tényezőkhöz, mint például az étkezés, a fizikai aktivitás, a betegségek, és más tényezők. Ha a vércukorszint emelkedni kezd, követni kell a kezelési tervet vagy kérdés esetén konzultálni kell a diabetológussal a célértékekhez való visszatérés érdekében.

  • Ketonszint mérése

Gyorstesztek segítségével otthon is meghatározható a vizelet ketonszintje. Ha az érték magasabb a normálisnál, szükség lehet plusz inzulinra, illetve ha ehhez kiugró vércukorszint is társul, azonnal segítséget lehet hívni.

Forrás: Cukorbetegközpont (www.cukorbetegkozpont.hu)

Téma szakértője

Orvos válaszol

Alvási apnoe miatt CPAP géppel alszom (az alvásom sajnos így sem tökéletes). Hatással lehet-e az alvàs minősége a cukor-értékre? Hba1c - m 7,3, sajnos romló. Xeleviát, Diaprelt és Mercformint szedek.

dr. Bibok György
dr. Bibok György diabetológus
Tisztelt Dekovics Andrásné !


A válasz : igen. A rossz alvás esetén emelkedhet kissé a vércukorszint, de emellett lehetséges, hogy terápia kiegészítés vagy váltás is szükségessé válik a betegnél.

Üdvözlettel:

Dr. Bibok György
belgyógyász, diabetológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Cukorszintem és a súlyom csökken

Dr. Bibok György doktor úr hasznos utasításainak köszönhetően, a cukor szintem és a súlyom is fokozatosan csökken. Nagyon hálás vagyok és mindent köszönök!

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

A 2-es típusú cukorbetegség 9 korai jele

A 2-es típusú cukorbetegség 9 korai jele

Minél előbb észleli valaki magán a 2-es típusú cukorbetegség jeleit, annál korábban részesülhet megfelelő kezelésben, ami pedig a komolyabb szövődmények rizikóját csökkenti. Sokan azonban nem gondolják, hogy a gyakori vizelés, a kimerültség vagy a homályos látás tünet lehet. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa a korai figyelmeztető jeleket vette számba. 

További részletek
Cukorbetegként rendszeresen mozogna? Ezek a szabályok

Cukorbetegként rendszeresen mozogna? Ezek a szabályok

A cukorbetegek egyik legnagyobb kihívása, hogy megfelelő értékek között tartsák vércukorszintjüket. A vércukorszintet ugyanis számos tényező befolyásolja, ezért kell tisztában lenni az alapvető szabályokkal és az életmód döntő szerepével. Dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa segít a tájékozódásban. 

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica