Napsütés, nyár, vakáció cukorbetegként

Napsütés, nyár, vakáció cukorbetegként

dr. Porochnavecz Marietta Létrehozva: 2017.08.14 Módosítva: 2019.12.30

A krónikus betegséggel küzdőknek a nyár nem egyenlő a felhőtlen kikapcsolódással, ugyanis vannak ekkor olyan tényezők, melyekre fokozottabban ügyelni kell. A cukorbetegséggel küzdők esetében ez hatványozottan igaz, mivel egy-egy figyelmetlenség akár komoly következményekkel is járhat. A témáról dr. Porochnavecz Mariettával, a Cukorbetegközpont diabetológusával beszélgettünk.

Az elővigyázatosság életet menthet

Nyáron az egész szervezetben változások mennek keresztül, hiszen a testnek alkalmazkodnia kell a hőséghez. Ekkor az egészségeseknél is a verejtékmirigyek fokozott működése miatt az ember könnyebben dehidratálttá válik, a vérnyomás és a vércukor szintje csökken, ráadásul kevesebb ételt is kívánunk a nagy kánikulában. Diabétesz esetén azonban a szervezet némileg máshogy működik: ekkor például a beteg kevésbé izzadhat, így a vércukorszint is ingadozhat, ráadásul a csökkenő glükózszint miatt könnyebben alakulhat ki hipoglikémiás állapot is. Éppen ezért, a kánikulában érdemes diabetológus tanácsát kikérni, aki akár az alkalmazott terápia módosítását javasolhatja.

De lássuk, melyek a legfontosabb tényezők, melyekre fontos extra figyelmet fordítani.

Gyakrabban ellenőrizze a vércukor szintjét

A nyári hőségben gyakoribb a vércukor-ingadozás, ezért fontos, hogy a diabetes-szel küzdő beteg gyakrabban ellenőrizze a glükóz szintjét, hiszen a kánikula, a napozás, az aktivitás, mind hatással vannak a vércukor értékére! Éppen ezért a szokásosnál gyakrabban ellenőrizze a szintjét, hogy a megfelelő dózisú készítményt tudja alkalmazni - tanácsolja dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa.

Mindig viseljen cipőt, papucsot

A cukorbetegségben szenvedők esetében egy apró karcolás, sérülés is komoly problémákat eredményezhet, tehát jobb elkerülni, hogy pl. egy élesebb kődarab felsértse a talpát! Ezért lehetőleg mindig viseljen valamilyen lábbelit, még a vízben, tengerben is, hiszen ott még kevésbé vehetőek észre az éles kövek, külföldön a tengeri sünök. Ezáltal jelentősen csökkenthető az ún. diabéteszes láb kialakulásának kockázata!

Kerülje el a dehidratációt

nyár, vakáció, cukorbetegségA nyári kánikulában az egészségeseknek is szükséges az dehidratáció elkerülésére ügyelni, és ez a cukorbetegeknek még fontosabb, hiszen komoly hatással van a vércukor szintjére! Ne várja meg, míg szomjas lesz, igyon nagy mennyiségben lehetőleg vizet, és kerülje a vízhajtó hatású italokat (pl. kávé, jeges tea, alkohol). Emellett érdemes tudni, hogy dehidratációt okozhat még a túlzott napozás, a leégés is, ezért inkább keresse az árnyékos helyeket és használjon magas faktorszámú napozó termékeket!

Hipoglikémia veszély!

A nagy hőségben sajnos gyakrabban alakul ki veszélyes hipoglikémiás állapot, ezért nagyon fontos ügyelni a vércukorszint túlzott csökkenésére! A melegben, főleg, ha az magas páratartalommal is párosul, a szervezet fokozott üzemmódra kapcsol, az anyagcsere felgyorsul, ami miatt a glükóz szintje könnyen leeshet. Amennyiben hipoglikémiára utaló tüneteket tapasztal – sajnos könnyű összetéveszteni a kánikula okozta rosszulléttel-, mérje meg vércukorszintjét, majd egyen egy kis nassolnivalót!

Külföldre megy? Segít a telediabetológia!

Amennyiben valaki nyaralni megy – főleg, ha külföldre-, akkor érdemes előtte egyeztetnie orvosával, aki hasznos tanácsokkal látja el a beteget. Információkat kaphat többek között arról, mikor, mennyit sportoljon, hogyan tárolja megfelelően a gyógyszerét/az inzulint, mit tegyen rosszullét esetén vagy, hogy kell-e valamire odafigyelnie, ha olyan országba megy, ahol időeltolódással kell számolni.

Sok diabetes-szel küzdőnek – főleg, ha nemrégiben derült fény a cukorbetegségre- jelent fejtörést az, hogy mit tegyen, ha nyaralni megy. Többen aggódnak, hogy milyen hatással lesz betegségükre a hőség, a más klíma, illetve a távoli ételek. Számukra nagy segítséget és biztonságot nyújt a telediabetológia, melynek alkalmazásával kapcsolatban lehetnek orvosukkal/dietetikusukkal, még külföldi tartózkodás során is. Ekkor egy applikáció segítségével a beteg megoszthatja a vércukormérőjén mért adatokat az adott szakemberrel, ráadásul kérdéseket is tehet fel neki (pl. miért esett le a vércukor szintje túrázás közben). Így a páciens maximális biztonságban érezheti magát, mivel annak ellenére, hogy akár több száz kilométer választja el az orvosától, a szakember naprakész információk birtokában lehet, és szükség esetén az addig alkalmazott terápia módosítását javasolhatja.

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr,
Gyermekemnek 7 hósan mértünk sarokból elsőre 7,5-ös vércukorszintet, a viselkedése és lehelete jelezte, hogy valami nincs rendben. Akkor még szopizott, így éhgyomri mérés nem volt lehetséges. (Van inzulinos cukorbeteg testvére, akinek cukorbetegség ellen védő HLA génpárja van.) Születésekor apnoe miatt intenzív osztályra került, vércukorszintje 2,6 volt. Az apnoe rendeződött, vércukorszintjét azonban nem mérték a továbbiakban. Csecsemőként az első 3 hónapban nagy ütemben gyarapodott, több, mint 80dkg/hó mértékben. 3,96 kg volt a születési súlya. 3 hós korától minimálisra csökkent a gyarapodása, alig tudott hízni. A lábaira lebénult, 3 és fél hónapig voltak tónustalanok, ahová tettük, ott maradtak. Akkori gyermekorvosunk sehová sem küldött a problémával. Anyatej volt bőven, több, mint 3 éves koráig igényelte is a normál étkezés mellett. Kb. egy éves korban acetonos lehelete miatt megmértük a cukrát, 10,5 volt. Orvosi javaslatra emelt D vitamint kapott organikus és nem szintetikus forrásból. 3 évesen derültek ki ételallergiái, tejfehérje, tojás, zab, rizs, kókusz. Tejet egész életében nem kapott, elővigyázatosságból,mivel testvérei is tejfehérje allergiásak. Ezen felül allergiás kozmetikai szerekre, ételadalékokra és tartósítószerekre is. D vitaminnal kiegészítve normális a cukorháztartása többnyire, ám érzelmi stressz hatására ismét acetonos lehelet és emelkedett cukorszint jelentkezik. 6 éves, lassú felszívódású szénhidrátokat kap és a cukrot kerüljük, amennyire lehet a többi allergénnel együtt. Orvosi javaslatra inzulinterhelést végeztettünk nála, az induló VC szint 4,9 volt, a terhelés során az inzulin egyszer sem mutatott túltermelést, a végső (4 pontos mérés) cukorszintje mégis 3,6 lett. Tapasztaljuk is, minél többet eszik, annál éhesebb lesz és nagyon kell figyelni, hogy ne csupasz szénhidrátokat kapjon, hanem zöldséget és húst, amivel nem jelentkezik az éhség és az alacsony cukorszint. Általános vérvétel és folsav szint vizsgálat is volt. GOT, GPT normális, Lipáz alsó határértéken, Amiláz hajszálnyit emelkedett, inzulinszint határérték alatti 2,9 volt, folsavhiány. Extra szűz olivaolajat kap attól a ponttól, hogy a lipázt alacsonynak mérték. (Cukorbeteg gyermekünknek egyáltalán nincs már mérhető lipáz a szervezetében.) A lipáz szintet pár hónappal később kontrol vérvétellel nézettük, megemelkedett valamennyire és az inzulinszint elérte a minimális, 3-mas értéket. Kb. fél év extra szűz olivaolaj diéta után ismét nézettük, a lipáz megint emelkedett, az inzulinszint a minimálszint (3) fölé került. Mellékvese és hipofízis funkcióknál egy-egy paraméter normál tartománynak jelzettnél alacsonyabb értékeket mutat. Miután MTHFR 677 génmutációja van, folsav helyett folátot kap a D vitamin és calcium pótlás mellett. Mit tanácsolnak? Gyermekünk még nem mondható cukorbetegnek, ám nincs vele minden rendben. Neki is cukorbetegség ellen védő HLA génpárja van. Szigetsejt elleni antitest vizsgálata negatív. Inzulin elleni antitest vizsgálata negatív. Glutaminsav dekarboxiláz elleni antitest vizsgálata negatív. Hol kellene vizsgálatra jelentkezni, illetve van egyáltalán olyan szakember, aki a komplex képet együtt nézve meg tudja állapítani, mi a probléma gyökere vagy hogyan tudnánk tenni ellene? Endokrinológiára már jelentkeztünk. Tisztelettel Erdősi Eszter

dr. Porochnavecz Marietta
dr. Porochnavecz Marietta diabetológus
Kedves Eszter !

Javaslom, hogy gyermek diabetes centrumhoz forduljanak a problémájukkal, mert ott tudnak Önöknek megfelelő ellátást és kontrollt biztosítani.
A lakhely szerinti gyermek diabetes szakrendelést keressék fel.

Üdvözlettel:

Dr. Porochnavecz Marietta
belgyógyász- diabetológus

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Kiváló szakember

Kontrollra érkeztem a Doktornőhöz terhességi diabétesz miatt. Én most is le vagyok nyűgözve, és azt mondhatom továbbra is, hogy sok orvos példát vehetne róla, és a szakértelme is kiváló! Mindenkinek ajánlom őt továbbra is. Az intézet is teljesen kultúrált, rendezett, minden úgy történik, ahogy számít rá az ember.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Ha nem figyel a vércukorra és az inzulinadásra, súlyos komplikáció is kialakulhat

Ha nem figyel a vércukorra és az inzulinadásra, súlyos komplikáció is kialakulhat

Nincs olyan élethelyzet, amelyben a cukorbetegek elhanyagolhatnák a kezelésüket, hiszen ez veszélyes lehet. A diabéteszes ketoacidózis például egy igen súlyos, életet veszélyeztető komplikáció lehet, amelyet az inzulin relatív vagy abszolút hiánya okozhat. Dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa szerint emögött azonban nem csak bizonyos betegségek állhatnak, de az inzulinadagolás véletlenszerű kihagyása vagy többszöri elhagyása is.

További részletek
A stressz a cukorbetegség rizikóját is növelheti

A stressz a cukorbetegség rizikóját is növelheti

A cukorbetegség alattomos kór, amely sokszor csak akkor okoz tüneteket, amikor már a szövődmények is kialakultak. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa szerint különösen azoknak érdemes figyelni a cukorbetegség kezdeti tüneteire, akik a veszélyeztetettek közé tartoznak. Gyanú esetén pedig a járvány idején első fontos lépés akár a távkonzultáció is lehet. 

További részletek

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel

Prima Medica