Cukorbeteg vagyok és sikerült fogynom! Mi a teendő?

cukorbetegkozpont.hu Létrehozva: 2018.02.20 14:47 Módosítva: 2018.03.27 13:22
2018-03-27 13:22:40.019351
cukorbetegkozpont.hu
A 2-es típusú cukorbetegséggel küzdők az esetek többségében túlsúllyal rendelkeznek, mely csak ront az állapotukon. Éppen ezért lényeges a terápiájuk keretein belül a súlyfelesleg leadása. Amennyiben ez sikerül, úgy érdemes felkeresni szakembert, aki módosíthat az addigi kezelésen. A témáról dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa beszélt.

Ezért fontos a súlyfelesleg leadása cukorbetegség esetén

A 2-es típusú cukorbetegség egyik legfőbb rizikófaktora a túlsúly, mely nem csak provokálhatja a vércukorszint emelkedését, de ronthat is a már kóros állapoton. A súlyfelesleg ugyanis igen nagy terhet ró az egész szervezetre, mivel mindent fokozott munkára késztet. Sajnos a plusz kilók hátráltatják a megfelelő vércukorszint megtartását, melynek fő oka a túlsúllyal megjelenő inzulinrezisztencia. A szakemberek szerint elhízás esetén a szervezet kevésbé képes reagálni az inzulinra, így a sejtek nem tudják felvenni megfelelő mennyiségben a cukrot, így azok éheznek. Ennek hatására egyre több inzulin termelődik (mely segítené a glükóz sejtekbe való beépülését), ám egy idő után az azt termelő hasnyálmirigy kifárad, és kialakul a már relatív inzulinhiánnyal is járó diabétesz.

Éppen ezért igen fontos a cukorbetegség kezelésében a súlyfelesleg leadása, hiszen enélkül egyik terápia sem lehet maximális hatékonyságú.

Hogyan fogyhatok cukorbetegen?

fogyás cukorbetegenA cukorbetegeknek a fogyás tehát elengedhetetlen az állapotuk javítása érdekében, és ehhez több fronton kell „támadni”. A diabetes elsődleges kezelése az életmódterápia, mely személyre szabott szénhidrát tartalmú diétát és rendszeres testmozgást foglal magában. Amennyiben a vércukor-emelkedés túlságosan nagy, illetve, ha az életmód változtatással sem ért el a beteg jelentősebb eredményt, úgy gyógyszeres és/vagy inzulin terápiára is szükség van. Ha az illető betartja a szükséges kezelést, a mozgást és az orvos és dietetikus által javasolt étrendet, úgy megszabadulhat a plusz kilóktól. Ezáltal nem csak a közérzete és az önbizalma lesz jobb a páciensnek, de csökken a diabétesz okozta esetleges szövődmények rizikója is- mondja dr. Bibok György, a Cukorbetegközpont diabetológusa.

Végre lefogytam! Hogyan tovább?

Ha a cukorbeteg jelentősebb súlyfeleslegtől szabadult meg, úgy érdemes felkeresnie diabetológusát, ugyanis a kevesebb zsírréteg hatására javul a sejtek inzulinra való érzékenysége, így a vércukorszint is csökken. Ez azt is jelenti, hogy az addigi terápia módosítására lehet szükség, hiszen előfordulhat, hogy az túlzott mértékben lecsökkentené a glükóz szintjét és nagyobb eséllyel alakulna ki hipoglikémia, ami szintén káros lehet szív- és érrendszeri szövődmény szempontjából. Éppen ezért ilyenkor érdemes konzultálni szakemberrel, aki csökkentheti a gyógyszerek dózisát, esetleg más készítményt javasolhat (pl. inzulin helyett gyógyszer), sőt, az is előfordulhat, hogy az életmódterápián kívül semmilyen készítmény alkalmazása nem lesz szükséges a jövőben. Természetesen rendszeres kontroll ekkor is szükséges, hogy az esetleges kedvezőtlen változásokat is felismerjük időben, és újra elkezdhessük a megfelelő gyógyszeres terápiát, ha szükséges.

További híreink>>>

Orvos válaszol

Cukorbetegség szövődményei?

Tisztelt Doktor nő/úr!
Párom 31 éves vékony testalkatú ,mivel édesapja 30-as évei óta cukorbeteg és a látásával komoly problémák vannak illetve az egyik lábát már amputálták ezért fokozottan odafigyelek arra hogy időnként elmenjen ellenőrzésre! Sajnos az utóbbi 2 évben magasabb volt a cukorszintje ezért elküldött minket a diabétesz ambulanciára ahol egy sor további vérvizsgálat megállapították hogy 2-es típusu cukorbetegsége van azonban még nem kell kezelni. Mostanában viszont egyre sűrűbben hány és hasmenése van ,gyomorfájdalmakkal küszködik,lábaiban izomfájdalmak jelentkeznek,fáradékony. Orvoshoz nemigen szeret járni ,Én viszont aggódom és tulajdonképpen a kérdésem az lenne ,hogy előfordulhat e ezek a tünetek alapján ,hogy a kialakuló cukorbetegségének a szövődményei? Sűrűn előfordul nála a szapora szívverés és légszomj is aminek hatására töbször igen komoly pánikroham tört rá és 2-szer is a sűrgősségin kötöttünk ki ahol az ügyeletes orvos azt mondta pánikbeteg. Viszont Én azt gyanítom ,hogy ez talán inkább a cukorbetegsége miatt van. Vàlaszukat előre is köszönöm, üdvözlettel Jakab Tünde
Tisztelt Jakab Tünde!

A párjának a hasmenése, gyomorpanaszai és az izomfájdalmak nagy valószínűséggel nem a cukorbetegséghez társuló tünetek viszont súlyosságuk alapján érdemes orvoshoz fordulni, pl. gastroenterológiai szakrendeléshez.

A fáradtság lehet esetleg magasabb vércukor következménye, de ehhez ismerni kellene, hogy milyen vércukra van a párjának.

A szapora szívverés és a légszomj sem a cukorbetegség közvetlen tünete.

Érdemes a panaszokkal először a háziorvost felkeresni, majd a megfelelő szakorvosi rendelést.

Üdvözlettel

Dr. Bibok György

Vélemények

Mindent elmond

első belépés ebben a közösségben megbeszélés volt tanácsadás 3 hónap múlva kontroll elmondott mindent az orvos amire kíváncsi voltam nekem minden megfelelt

További vélemények
dr. Bibok György

dr. Bibok György

diabetológus, belgyógyász

Kapcsolódó videók

Visszalépés az előző oldalra...

Orvos válaszol

Kérjük töltse ki az űrlapot, és kollégánk fel fogja venni Önnel a kapcsolatot.

Facebook csoportjaink
Prima Medica
Prima Medica Egészségcsoport