Ezért ne legyintsen a diabéteszes láb kezdeti tüneteire!

Ezért ne legyintsen a diabéteszes láb kezdeti tüneteire!

Dr. Porochnavecz Marietta Módosítva: 2019.12.30

A cukorbetegséggel küzdők számára nem ismeretlen állapot a diabéteszes láb, hiszen a betegség egyik jól ismert és igen veszélyes szövődményéről van szó. Ennek ellenére sokan vannak, akik nem törődnek a kezdeti tüneteivel, mivel vagy még nem zavarják őket a mindennapokban, vagy nem is sejtik a diabéteszes láb elváltozás jelentőségét. Pedig dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa a terápia mielőbbi megkezdését hangsúlyozza, ugyanis ez az állapot könnyen a végtag elvesztésébe is kerülhet.

Enyhe tünetek, komoly baj

A diabéteszes láb a cukorbetegség okozta ér-és idegkárosodás következtében jön létre. A tartósan magas glükózszint miatt ráadásul jelentősen megnő a fertőzésveszély is, ami csak tovább súlyosbítja az illető állapotát. A szindróma legsúlyosabb szövődménye a nem gyógyuló, gyakran kiújuló sebek, fekélyek kialakulása. Hátterében ún. perifériás neuropátia mutatható ki, ami a cukorbetegek kb. 70 százalékánál fennáll. A Magyar Diabetes Társaság irányelve alapján minden diabetes mellitusban szenvedő betegnél a diagnózis felállításakor meg kell vizsgálni a lábat és azt követően évente. Természetesen tünetek jelentkezése esetén minél előbbi szakorvosi vizsgálat javasolt, melynek során különböző tesztek segítségével megállapítja a diagnózist és az idegkárosodás mértékét.

Nagyon fontos, hogy már a kezdeti tünetek jelentkezésekor orvoshoz forduljon a beteg, ugyanis az állapot gyorsan romolhat és veszélyes szövődmények alakulhatnak ki. Sajnos eleinte nem mindenki tulajdonítja a panaszokat diabéteszes láb szindrómának, pedig a láb bizsergése, bőrkeményedések, zsibbadások, paradox fájdalomérzés mind a problémára hívhatják fel a figyelmet- mondja dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa.

diabéteszes láb, megelőzés, mozgásA diabéteszes láb főbb tünetei

  • zsibbadás, bizsergés
  • bőr kiszáradása
  • bőrkeményedés
  • gyakori fertőzések
  • csökkent fájdalomérzet

Mielőbb forduljon szakemberhez, ha tüneteket tapasztal

A diabetológus elmondta, hogy a probléma amellett, hogy lábamputációhoz vezető diabéteszes fekélyt (elsősorban a lábujjaknál, talpon) is eredményezhet, a lábboltozatot olyannyira eldeformálhatja, hogy a beteg egyre nehezebben tud mozogni, mivel egyenetlenné válik a talpra és az ujjakra nehezedő nyomás. Egy idő után a beteg járásképtelenné válik.

Az első és legfontosabb lépése a megelőzésnek a vércukor beállítása, hiszen a magas glükóz szint folyamatosan rontja a beteg állapotát. Ebben nagy segítségére van a diabetológus szakember mellett a dietetikus, aki személyre szabott táplálkozási javallatokkal szolgál. Neuropátia esetén lehetőség van egyéb gyógyszeres/fájdalomcsillapító kezelésekre is. Amennyiben a diabéteszes betegnél a talpon, lábujjakon fekély is kialakul, fontos szerepe van még a sebész/angiológus orvosoknak, valamint szükség esetén gyógytornásznak is.

Téma szakértője

Orvos válaszol

Synjardi 12,5 mg/1000mg napi 2 kapszulát , emmellett napi 2x 60mg Diaprel MR tablettát szedek ,mint II. tip diabeteszes! A legutóbbi laborleletem 2018 március13-án a következő értékek vannak!
Glükóz 11,2 mmol/1
Hemoglobin A-1C(HBA1c) 7.3%
HBA1c (IFCC) 56,6 mmol/mol

Bilirubin, totál 20,2 umol/I
-Triglicerid 3,25mmol/1
-WT süllyedés 18mm/h
-Monocyta % 10,6 %
-RDW 15,1%
Vizelet kémia:
glükóz Pozitív mmol/1

Glukóz,vizelet 226,00 mmol/1
Friss vizeletből
Ez utóbbi aggaszt leginkább,bár nem tudom mennyire befolyásolja a eredményt,hogy a Synjardi ki pisilteti a cukrot a szervezetből, vagy nem!?
Kérném tisztelettel a véleményüket!


Üdvözlettel : Gulyás András

Dr. Porochnavecz Marietta
Dr. Porochnavecz Marietta diabetológus
Kedves Gulyás András !

Synjardy mellett természetes, hogy van a vizeletben cukor, ez az egyik alkotóeleme a gyógyszernek amit az empagliflozin okoz. Ilyenkor nincs értelme a vizelet cukor vizsgálatának. A vércukor értéke viszont magasabb, a HbA1c értéke elfogadható. A Diaprel MR tablettát reggel javasolom, mind a két tablettát, mert ez 24 órás hatású gyógyszer. Magasabb triglycerin szint miatt gyógyszeres kezelést javasolok.

Üdvözlettel:

Dr Porochnavecz Marietta

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Magas fokú szakmai tudás

A doktornő egy igazi angyal, nagyon örülök, hogy hozzá mentem. Mind a személyisége, mind a magas fokú szaktudása miatt. Nagyon sokat segített, és rendkívül nyitott volt, ami nekem kifejezetten jól esett.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

PRIMA MEDICA SZAKMAI NAP- TERHESSÉGI CUKORBETEGSÉG

PRIMA MEDICA SZAKMAI NAP- TERHESSÉGI CUKORBETEGSÉG

A Cukorbetegközpont és Nőgyógyászati Központ egymással karöltve rendezte meg a Prima Medica következő szakmai napját, mely a terhességi cukorbetegség témakörét járta körbe. A november 19-ei eseményen megszólaló neves szakemberek igen értékes információkat osztottak meg, így átfogóbb ismeretekkel gazdagodhattak a résztvevők az állapot szűrésével, veszélyeivel és terápiájával kapcsolatban. 

További részletek
Fruktózamin mérés terhességi cukorbetegség esetén- miért érdemes?

Fruktózamin mérés terhességi cukorbetegség esetén- miért érdemes?

A terhességi cukorbetegség kezeletlenül igen súlyos állapotokat eredményezhet, ezért igen fontos a megfelelő terápiája. Ám ehhez elengedhetetlenek a szükséges vizsgálatok. A legtöbben csupán a vércukorszintjüket ellenőrzik, ám fontos lenne a fruktózamin mérése is. Hogy miért, azt dr. Porochnavecz Mariettától, a Cukorbetegközpont diabetológusától kérdeztük meg. 

További részletek
Ritka tünetek, melyek cukorbetegséget jelezhetnek

Ritka tünetek, melyek cukorbetegséget jelezhetnek

A cukorbetegség legtöbbször lappangva, alattomosan alakul ki, miközben súlyos szövődményeket generál. Azonban sokszor megesik, hogy bizonyos panaszok bár mutatkoznak, ám azokat az érintettek másnak tulajdonítják, esetleg átsiklanak rajtuk. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa ezeket a tüneteket ismerteti. 

További részletek

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!