dr. Porochnavecz Marietta

Gondolta volna? A láb deformitásai diabetes-t is jelezhetnek!

dr. Porochnavecz Marietta Létrehozva: 2019.03.08 21:04 Módosítva: 2019.03.11 10:55
2019-03-11 10:55:07.941235
cukorbetegkozpont.hu

A 2-es típusú cukorbetegségre gyakran túl későn derül fény, éppen ezért fontos a szűrésen való rendszeres részvétel, és panaszok esetén a mihamarabbi laboratóriumi vizsgálat. A diabetes egyik lehetséges szövődménye a neuropátia, melynek hatására érzékkiesés jelentkezhet. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa felhívja arra a figyelmet, hogy ennek egyik jele lehet a lábfej deformitások, valamint a kalapácsujj kialakulása. Ezt együttesen diabeteses láb szindrómának nevezzük. Rossz anyagcsere helyzet és hosszú betegségtartam esetén 1-es típusú diabetesben is jelentkezhet.

Károsodott idegi funkciók- lábzsibbadás, bizsergés, érzékkiesés

A 2-es típusú cukorbetegég lappangva alakul ki, így gyakori, hogy egy rutin vizsgálat során derül fény a problémára. Az esetek többségében már szövődményekkel lehet találkozni, hiszen megfelelő kezelés nélkül a magas vércukorszint könnyen visszafordíthatatlan károsodásokat okozhat. A túlzott mennyiségben jelenlévő cukor a finom idegrostokat és azokat az ereket károsítja, melyek az idegeket táplálják. Idővel az idegek elveszíthetik az agyba és az agyból történő normális jeltovábbító képességüket. Ennek következtében alakul ki az érzészavar – a perifériás  sensoros neuropátia.Gyakori tünet  főként  az alsó végtagokon jelentkező lábzsibbadás, bizsergés , érzéskiesés, mely főként esti éjszakai órákban jelentkezik. Hosszabb fennállás esetén ezekhez fájdalom is társulhat.

Kalapácsujj, mint tünet

A kalapácsujj tüneteiA kalapácsujj igen gyakorinak számít, főleg az idősebbek körében, melyet a láb statikai zavara okoz. Jellemzően a 2.3. lábujjakon jelentkezik, a lábboltozat harántsüllyedése miatt. Ezt kiválthatja rossz cipő rendszeres viselése, genetikai tényezők, lúdtalp és minden más, ami abnormális helyzetben tartja a lábfejet.  Érdemes tudni, hogy a problémát akár cukorbetegség is okozhatja, mert károsodott idegi funkciók miatt a járás bizonytalanná válik, a súlypont máshova kerül, a talpboltozat lelapul, a talpi zsírpárna csökken, az ujjakon kalapácsujj alakul ki. A láb mérete is változik. Ez egy idő után a lábfej deformálódáshoz vezet. A kis artériák szűkülete nemcsak az idegeket károsítja, hanem a láb szöveteinek a vérellátását is. Ezekhez a tünetekhez ha hozzávesszük az esetleges látászavart, érthető, hogy a láb sérülékennyé válik

Akár lábamputáció is lehet a vége, ha nem csökkenti vércukorszintjét

Ez lehet a diabéteszes láb következményeA lábfej deformálódás, ezen belül a kalapácsujj kialakulása jelzi a diabeteses láb szindrómát. Rossz anyagcsere állapot esetén, ha tartósan magas a vércukorszint, a nyomásnak kitett helyeken, főként a talpon, lábujjakon nehezen gyógyuló sebek alakulhatnak ki. A fokozott fertőzés-hajlam miatt súlyos, akár a csontokra terjedő gyulladás fejlődhet ki, az érintett láb amputációjához is vezetve- hívja fel a figyelmet dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa. Riasztó adat, de a lábamputációk nagy része a cukorbetegség szövődménye, a diabeteses láb miatt válik szükségessé.  Hogy ez elkerülhető legyen, ahhoz az első lépés a vércukorszint szint normál tartományban tartása, a neuropátia vizsgálatok korai elvégzése és a fokozott odafigyelés (higiéniai szabályok betartása, megfelelő cipő kiválasztása, lábak alapos átvizsgálása, sebek után kutatva és ne járjon mezítláb sérülések elkerülése céljából).

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt:
Bejelentkezés  vizsgálatra:

Cukorbetegközpont 

+36 70 409 3141

online bejelentkezés cukorbetegközpont

Téma szakértője

Orvos válaszol

Bucsek Györgyné

Tisztelt doktornő! érdeklődőm,2 tipusú cukor beteg vagyok,500 meforálbol szedek reggel és este másfél szemet.mennyi lehet a makszimum cukor szint ami még nem kárositja a szevezetet.diétázom és sokat mozgok .reggel éh gyomri cukor szint általába 6 és7 között szokott lenni napközbe általába 7 este pedig 6 és 7 között van ez az értékek jók vagy magasak?1000 mg grammot nem birok szedni mert rosszul vagyok tőle.köszönöm a választ előre is. Tisztelettel.
Kedves Bucsek Györgyné!



Vércukor értékei amit leirt, jók. Csak azt nem tudom, hogy ezek étkezés előttiek, vagy másfél órával a főétkezést követő mérések. (étkezés után 8,0 mmol/l alatt legyenek ) A diéta és mozgás nagyon fontos minden cukorbetegnek. Javasolt az időszakos laboratóriumi kontroll évi 2-3 alkalommal. Ez magába foglalja a májfunkció, vesefunkció, és vérzsír értékeket. A Hgb A1c értékének 6,5- 7,0 % körül kell lennie.( ez az elmúlt 2-3 hónap vércukor átlagát mutatja ) Amennyiben ezek az értékek megfelelőek ,teendő nincs. Ha magasak és nem tud több Meforalt szedni, akkor van lehetőség más típusú vércukor csökkentő gyógyszerek adására is. Szövődmények irányában szemészeti, neuropathiás vizsgálat javasolt, és évente egy alkalommal vizelet mikroalbumin meghatározás szükséges.

Üdvözlettel. Dr Porochnavecz Marietta

Vélemények

minden szempontból nagyon jó volt

A megrendelt egészségügyi szolgáltatásuk minden szempontból nagyon jó volt, és kielégítette elvárásomat. Nagyon bízom abban is, hogy a kapott javaslatok eredményesek lesznek, természetesen szükséges lesz a kapott utasításokat pontosan betartanom.             

További vélemények
dr. Porochnavecz Marietta dr. Porochnavecz Marietta

dr. Porochnavecz Marietta

diabetológus, belgyógyász

Kapcsolódó videók

Visszalépés az előző oldalra...

Orvos válaszol

Kérjük töltse ki az űrlapot, és kollégánk fel fogja venni Önnel a kapcsolatot.

Facebook csoportjaink
Prima Medica
Prima Medica Egészségcsoport