Cukorpótló Kisokos - 1. rész

Cukorpótló Kisokos - 1. rész

Drégely Anikó Módosítva: 2022.03.29

Cukorbetegség, vagy inzulinrezisztencia esetén az egészségiállapotunk megköveteli, hogy néhány alapszabályt az étrendünk tekintetében is betartsunk. Többek között ide tartozik a cukormentes étkezés is, ami kiemelt fontosságú. Ha étrendünkből száműztük is a cukrot, attól még élvezhetjük az édes ízeket! Erre számtalan lehetőség áll a rendelkezésünkre. A választás megkönnyítése érdekében összegyűjtöttük a legismertebb természetes és mesterséges édesítőket is. 

Most sorra vesszük a legismertebb és legnépszerűbb természetes vagy természetes eredetű édesítőket, melyikről mit érdemes tudni.

 

Természetes édesítőanyagok

Méz
Természetes édesítőket sorra véve megkell említenünk a mézet is. Bár a méz rendkívül egészséges természetes édesítőnek számít, magas szénhidráttartalma és vércukoremelő hatása gyakorlatilag megegyezik a kristálycukoréval, így cukorbetegek és inzulinrezisztensek számára kerülendőnek számít. Mellette szól azonban, hogy ásványi anyagokat (rezet, vasat, foszfort, káliumot, nátriumot), enzimeket, és vitaminokat is tartalmaz, ezért cukorproblémákkal nem küzdő emberek számára mérsékletes és tudatos fogyasztása az egészséges étrend része lehet.


Ide soroljuk továbbá az almacukrot, kókuszvirágcukrot, vagy a különböző növényi szirupokat is, mint a datolyaszirup, vagy juharszirup.


Ezek a bár természetes édesítő anyagokat azok számára javasoltak, akik az egészséges táplálkozásra, egészségtudatosságra törekszenek, és nincs szénhidrátanyagcsere-betegségük. Azonban aki túlsúllyal küzd, vagy cukorbetegség, inzulinrezisztencia következtében hozzáadott cukortól mentes étrendet kell kövessen, semmiféleképpen nem ajánlott ezek közül választania.
 

Természetes eredetű édesítők

Sztívia
A sztívia egy kicsit kakukktojás, hiszen attól függően milyen csoportosítást alkalmazunk az édesítők terén, besorolása változhat. Fontos tudni, hogy természetes eredetűnek számít, de nem természetes édesítőszer. Ami viszont ettől fontosabb, hogy sokoldalú édesítőszer, amit a legtöbb étel elkészítése során használhatunk. Egy sztívia nevű növény leveleiből nyerik ki. Maga a sztívialevél 30-szor, a belőle kinyert édesítő pedig 300-szor édesebb a cukornál.


Kalóriatartalma nincs, szénhidrátot sem tartalmaz, glikémiás indexe pedig nulla, így a vércukorszintet sem emeli.

 

Cukorbetegek, és inzulinrezisztensek is biztonsággal használhatják, bár jellegzetes utóízéhez hozzá kell szokni. 

Sütni-főzni egyaránt lehet vele, 200 Celsius fokig hőstabil, édes ereje nem bomlik le. A legtöbb sütemény elkészítésénél felhasználható, kivétel a kelt tészták, mivel az élesztőgombák nem képesek a cukorhoz hasonlóan reakcióba lépni a sztíviával.


Véráramba kerülése során a sztívia képes csökkenteni a glükóz mennyiségét, növeli a glükóztoleranciát, valamint jó hatással van a hasnyálmirigy működésére is. Ezenkívül gombaellenes hatással is bírhat, gyulladáscsökkentő és emésztésjavító is. A fogakat sem károsítja, ásványi anyag tartalmának köszönhetően segít a fogszuvasodás, és az ínybetegségek kezelésében is.

 

Glicin
A glicin igencsak népszerűvé vált az utóbbi években az étrend-kiegészítők körében, feltételezhető egészségügyi hatásai miatt, amiket főleg a központi idegrendszerhez kötnek, de hatását vizsgálják daganatmegelőzésben, vércukor-kontrollban, és az inzulinrezisztencia csökkentésében is.


Az utóbbi években azonban természetes édesítőként is elkezdték alkalmazását. Valójában egy a természetben is előforduló legegyszerűbb aminosavról van szó. 

Előnye, hogy nem emeli meg a vércukorszintet, nem vált ki inzulinválaszt, illetve a már említett (feltételezett) inzulinérzékenyítő hatása is előnyös lehet. Energiatartalma grammonként 4 kcal. Édesítőereje megegyezik a cukoréval. E-száma: E460, az ízfokozók csoportjába tartozik.


Nagy mennyiségben azonban emésztőrendszeri panaszokat, például gyomorfájdalmat, hányingert, hányást hasmenést okozhat. Általános édesítésre jelenleg ellenjavallt, ajánlott dózis egyelőre nem ismert. Túlzott bevitele nem javasolható, mivel hosszú távú alkalmazásáról nem állnak rendelkezésre kutatási eredmények. Azonban napi 1-2 mokkáskanálnyi mennyiségben, kávéba/teába biztonsággal beilleszthető az étrendbe.

 

Cukorhelyettesítők

Fruktóz

A fruktóz vagy másnéven gyümölcscukor a második leggyakoribb és legfontosabb cukorféle. Az egészségre gyakorolt hatás szempontjából azonban fontos elkülöníteni az élelmiszerekben található természetes és hozzáadott fruktóztartalmat. A fruktóz természetes formában előfordul a gyümölcsökben, és zöldségekben is! Az ezekben található mennyiséget a szervezetünk képes feldolgozni és ennek kimenetele nem lesz semmiféle negatív hatással. Édesítőszerként használva viszont már hozzáadott cukornak számít! Előnye azonban így is vannak, igen alacsony a glikémiás indexe, így a glükózzal összehasonlítva jóval kisebb glikémiás választ vált ki, vagyis nem emeli meg annyira fogyasztást követően a vércukorszintet, nem is serkenti az inzulin kiválasztását, ezért cukorbeteg számára is fogyaszthatóak az ezzel készült termékek.


Egy egységnyi fruktóz ugyanannyi energiát szolgáltat mint a glükóz, viszont úgy 1,7-szer édesebb, mint a kristálycukor, vagyis kevesebb fruktóz használatával is kellően édes, finom lehet a végeredmény, így energiát is spórol meg a fogyasztó számára a kedvezőbb vércukorszint mellett. Korábban évekig a cukorbetegek étrendjének szerves része volt, számos diabetikus (ma már ez az elnevezés megszűnt) terméket ezzel édesítettek, éppen ezen előnyei miatt. Mivel a fruktóz a szőlőcukortól eltérő módon a májban hasznosul, felszívódásához nem szükséges inzulin. Azonban túlzott mesterséges bevitele esetén a felesleges mennyiség vérzsírrá (trigliceriddé) alakul, ezért a nagy mennyiségű fruktóz-fogyasztás kedvezőtlen a szív- és érrendszerre nézve, továbbá zsírmáj kialakulásához is vezethet.


Tehát nem csak az a fontos, hogy mivel édesítünk, vagy mivel édesített terméket fogyasztunk, hanem a mennyiség és a gyakoriság is. Egy-egy pohár fruktóztartalmú üdítő, vagy cukorbetegeknek szánt édesség beilleszthető a cukorbeteg étrendbe, de hosszú távon a rendszeres nagy mennyiségű fogyasztása már kevesebb előnnyel jár, mint hátránnyal. 

 

Téma szakértője

  • Drégely Anikó

  • Szakterületek:
    • dietetikus
  • Specialitások:
    • 2-es típusú cukorbetegség diétás kezelése
    • inzulinrezisztencia (IR) diétás kezelése
    • elhízás diétás kezelése
    • életmódváltás
    • kardioprotektív étrend
    • epekímélő étrend

     

    Rendelés típusa:

    • személyes, rendelői vizit
    • távkonzultáció (skype, telefon)

Kapcsolódó oldalak

Hírek

Ezeket tegye, ha terhességi cukorbetegséggel küzd

Ezeket tegye, ha terhességi cukorbetegséggel küzd

A terhesség olyan változásokat idéz elő a szervezetben, melyek olykor kóros állapotok kialakulásához vezethetnek az arra hajlamosaknál. Ilyen például a terhességi diabetes, mely egyre gyakrabban fordul elő napjainkban a várandósságok során. Dr. Porochnavecz Mariettát, a Cukorbetegközpont diabetológusát arról kérdeztük, melyek azok a tennivalók, amik betartásával hozzájárulhat gyermeke és saját egészségéhez.

További részletek
Neuropátia- a cukorbetegek csaknem felét érinti! Ön is közéjük tartozik?

Neuropátia- a cukorbetegek csaknem felét érinti! Ön is közéjük tartozik?

A cukorbetegség köztudottan számtalan veszélyes szövődményt is generálhat. Éppen ezért fontos a betegség mielőbbi diagnosztizálása szűrésekkel, a személyre szabott terápia megkezdése, valamint a nyomon követés. Sajnos előfordulhat, hogy vagy azért, mert az illető nem tud az állapotáról, vagy azért, mert nem megfelelő a kezelés, különböző szövődmények lépnek fel. Dr. Borus Hajnal, a Cukorbetegközpont diabetológusa a diabetes okozta neuropátia tüneteire és veszélyeire hívja fel a figyelmet, mely a betegek csaknem felét érintheti.

További részletek
Mikor forduljon orvoshoz egy sebbel cukorbetegség esetén?

Mikor forduljon orvoshoz egy sebbel cukorbetegség esetén?

A cukorbetegség okozta fekély igen gyakori oka a lábamputációknak. Sajnos a magas vércukorszint hajlamosít a problémára. Ha sebet észlel magán, tegye meg a szükséges lépéseket és a gyógyulásig kísérje figyelemmel, ugyanis könnyen komolyabb problémák származhatnak belőle. Dr. Markotics Attilától, a Cukorbetegközpont traumatológusától, rehabilitációs szakorvosától megkérdeztük, mikor érdemes orvoshoz fordulni sebek esetén.

További részletek

Prima Medica Egészségközpontok

Tájékoztatjuk tisztelt pácienseinket, hogy a hatályban lévő jogszabályok szerint rendelőinkben továbbra is kötelező a maszk használata mind az ott dolgozók, mind pedig a hozzánk érkező betegek és kísérőik számára. Kérjük szíves megértésüket és az előírás betartását!